راهنمای خرید بخاری برقی، انواع این وسیله گرمایشی

راهنمای خرید بخاری برقی، انواع این وسیله گرمایشی

بخاری برقی

بخاری برقی یکی از انواع بخاری به حساب می آید که جای خود را به بخاری های قدیمی داده است. قبل از اینکه بخاری های گازی در میان مردم مرسوم شوند، بیشتر افراد از بخاری نفتی و بخاری برقی استفاده می کردند. استفاده از انواع بخاری ها در فصل سرما یک امر اجتناب ناپذیر به حساب می آید.

با گذشت زمان بخاری های برقی و سیستم های گرمایشی برقی جایگزین بخاری نفتی شدند.
در گذشته به دلیل مصرف بالای برق این وسیله، این نوع بخاری ها به ندرت استفاده می شدند. اما امروزه با پیشرفت چشم گیری که در این زمینه به دست آمده، انواع مختلفی از بخاری برقی به بازار آمده و بیشتر آن ها به گونه ای طراحی شده اند که برق بسیار کمی را مصرف کنند.

اگر مایل هستید اطلاعات کاملی را در مورد این وسیله به دست آورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

راهنمای خرید بخاری برقی، انواع این وسیله گرمایشی

بخاری برقی چیست؟

بخاری برقی وسیله ای گرمایشی است که انرژی الکتریکی را به عنوان یک منبع ورودی انرژی گرفته و آن را به انرژی گرمایشی تبدیل می کند. بخاری های برقی با هدف گرم کردن یک فضای خاص طراحی شده اند. به عبارت دیگر بخاری های برقی یک وسیله الکتریکی هستند که جریان الکتریکی را به گرما تبدیل می کنند.

این بخاری ها با وجود عدم نیاز به دریچه های خروجی، تنها بخاری هایی هستند که بدون استفاده از دریچه، باز هم امنیت دارند. این مدل تجهیزات به منظور گرم کردن فضای داخل ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

بخاری برقی به راحتی می تواند فضای داخلی یک مکان را در عرض چند دقیقه گرم نماید. تجهیزات موجود با توجه به خواسته و نیاز شما در اداره ها، خانه ها، حمام، آشپزخانه ها و… قابل استفاده هستند.

تفاوت بخاری برقی با دیگر بخاری ها

بخاری برقی با بخاری های گازی و نفتی تفاوت زیادی دارد. همانطور که از اسم آن ها مشخص است حتی سوخت مصرفی آن ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. در ادامه برخی از این تفاوت ها را برای شما شرح می دهیم.

تفاوت بخاری برقی با بخاری گازی:

یکی از تفاوت های بخاری گازی با بخاری برقی در میزان مصرف سوخت این دو نوع بخاری است. می دانید که گاز به عنوان یک سوخت مقرون به صرفه در میان سوخت های مصرفی به حساب می آید. به همین دلیل هنگام استفاده از بخاری گازی، شما انرژی کم تری را مصرف کرده و در نتیجه هزینه پرداختی آن نیز کم تر می شود.

 

  • بخاری برقی نسب به بخاری های گازی امنیت بیشتری دارد. هنگام نصب بخاری گازی باید نکات ایمنی را به درستی رعایت نمایید؛ در غیر این صورت ممکن است گاز دی اکسید کربن یا دیگر گازهای سمی وارد محیط یا خانه شما شود.
  • یکی دیگر از تفاوت های این وسیله به نسبت بخاری گازی، در نحوه نصب این دو بخاری است. بخاری های برقی بسیار راحت از دیگر انواع بخاری ها در محل مورد نظر نصب می شود.
  • قیمت بخاری های برقی در اکثر موارد کمتر از بخاری های گازی است.
  • وسایل گرمایشی و بخاری های برقی، تنوع بسیار بیشتری نسبت به انواع بخاری های دیگر
    دارند.

تفاوت بخاری برقی با بخاری های نفتی

طبیعتا میان این دو نوع بخاری هم تفاوت های وجود دارد که در ادامه آن ها را برای شما نام خواهیم برد.

  • بخاری های نفتی نسبت به بخاری برقی ایمن تر هستند. به این دلیل که بخاری های برقی گرمای بیشتری تولید می کنند و در نتیجه ممکن است منجر به حوادث ناگوار شوند.
  • شعله بخاری های نفتی اگر به خوبی نسوزد گاز های سمی تولید می کند. اما بخاری های برقی عاری از هرگونه گاز سمی هستند. فقط مقدار زیادی برق مصرف می کنند.
  • بخاری های نفتی نسبت به بخاری های برقی، خیلی دیر تر یک مکان را گرم می نمایند. اما راندمان بخاری های نفتی بسیار بالا بوده و بخاری برقی راندمان کمی دارد.
  • وزن بخاری نفتی نسبت به این وسیله بسیار کم تر است.
  • بخاری برقی برای تولید گرما، نویز ایجاد می کند، در حالیکه بخاری های نفتی بخشی از طبیعت هستند.

انواع بخاری برقی

انواع مختلفی از بخاری های برقی در ایران طراحی و تولید شده اند. شما می توانید با توجه نوع و مدل آن ها و همچنین نیاز خودتان یکی از آن ها را خریداری نمایید.

راهنمای خرید بخاری برقی، انواع این وسیله گرمایشیبخاری برقی فن دار

این نوع بخاری های برقی یک المنت دارند که محیط اطراف خود را گرم می کند. سپس فن داخل دستگاه، گرما تولید شده توسط المنت را به محیط بیرون انتقال می دهد.

بخاری های برقی فن دار دارای یک ترموستات نیز هستند، یعنی هنگامیکه محیط بیش از حد مجاز و تعیین شده گرم شود بخاری برقی به صورت خودکار خاموش می شود. امروزه این مدل بخاری طرفداران زیادی را در میان مردم دارد.

 

بخاری برقی پیراسته فن دار مدل اوا

بخاری برقی تابشی

بخاری تابشی به نوعی از بخاری های برقی گفته می شود که دارای چند المنت هستند. در پشت این المنت ها یک سطح بازتابنده تعیبه شده است.

میزان گرما دهی یا تولید گرما در این بخاری ها وابسته به تعداد المنتی است که به اختیار خود روشن می کنید. این نوع بخاری برای مکان هایی که هوا در آن جریان دارد مناسب تر است. بخاری برقی تابشی هیچگونه صدایی از خود تولید نمی کند و یک نوع بخاری بی صدا به حساب می آید.

بخاری برقی کانوکتور

بخاری های برقی کانکتور دارای فن و المنت هستند، یعنی اگر فن دستگاه نیز خاموش باشد باز هم می تواند به صورت بی صدا محیط را گرم نماید. اما این بخاری به کمک فن می تواند عملکرد بهتری جهت گرم کردن محیط داشته باشد. به همین دلیل می توانیم بگوییم که این بخاری همانند بخاری تابشی و فن دار عمل می کند، یعنی کار هر دوی آن ها را انجام می دهد.

دسته بندی دیگر بخاری برقی

به یک مدل دیگر نیز می توان بخاری های برقی را دسته بندی کرد. این دسته بندی شامل موارد زیر می شود:

بخاری برقی سرامیکی

این نوع بخاری برقی ها به اجزای گرمایشی سرامیکی درونی مجهز هستند و بدون استفاده از سیم پیجی می توانند گرما تولید کنند. این مدل بخاری ها به خوبی حرارت مورد نیاز برای یک محیط را ایجاد کرده و مدت طولانی اتاق یا فضای استفاده شده را گرم نگه می دارند.

بخاری برقی روغنی

بخاری های برقی روغنی از فناوری micathermic استفاده می کنند. در واقع گرمایش های تابشی، با استفاده از روغنی که در داخل بخاری است، تولید می شود. روغن گرمابر وارد تمام تیغ های دستگاه شده و حرارت را در کل اتاق منتشر می کند.

بخاری برقی مادون قرمز

بخاری های مادون قرمز قادر هستند گرمایش تابشی را تولید نمایند. این نوع از بخاری برقی دو مدل دارد. در یکی آن ها از لامپ های کوارتزی و در مدل دیگر از المنت حرارتی میله ای استفاده کرده اند.

 

میزان گرمایش بخاری برقی

برای این وسیله توصیه می کنیم که صورت متوسط 100 وات بر متر مربع استفاده کنید. مثلا برای یک اتاق خواب 12 متر مربع، یک بخاری 1000 واتی نیاز است. با این وجود، اگر عایق بندی ساختمان به درستی انجام نگیرد، احتمالا این مقدار برای اتاق کافی نباشد. میزان گرمایش بخاری در ساختمان های نو و جدید با عایق بندی بسیار خوب می تواند به 60 وات در متر مربع برسید.

گرم شدن یک محیط به عواملی همچون عایق حرارتی اتاق، تعداد باز و بسته شدن در و پنجره و همچنین دما فضای بیرون از اتاق بستگی دارد. اما بطور کلی بخاری های برقی قدرت بالایی در تولید گرما و حرارت داشته و می توانند در مدت زمان کمی یک فضای مناسب با ولتاژخود را گرم کنند.

مزایای بخاری برقی

در بخش های قبلی، وقتی در مورد بخاری برقی برای شما نکاتی را گفتیم، به برخی از مزایای این وسیله برقی اشاره کردیم. اما قصد داریم در این بخش به صورت منسجم تر و کامل تر آن ها را برای شما نام ببریم. مزایای بخاری برقی شامل موارد زیر می شود:

  • بخاری برقی نیازی به لوله کشی، دودکش و استفاده از شلنگ ندارد.
  • سازگاری بالا با هچیدمان هر محیطی مانند اتاق خواب، حمام، اتاق کار و…
  • فاقد مسمومیت های گازی
  • قیمت پایین
  • دارای قابلیت حمل و نقل به آسانی
  • فن موجود در این وسیله باعث بخش شدن حرارت در تمام محیط می شود.
  • دارای قابلیت خاموش شدن اتوماتیک
  • ایجاد دمای متعادل در محیط
  • تمیزتر از دیگر بخاری ها
    هیچ زیرساختی برای استفاده از آن لازم نیست.
  • و…

مزایای زیاد این وسیله باعث شده که این مدل بخاری ها ساده ترین روش برای گرم نگه داشتن محیط باشد. باتوجه به پایین بودن قیمت بخاری برقی، خرید این تجهیزات برای اکثر افراد امکان پذیر است.

معایب بخاری برقی

بخاری برقی مانند دیگر بخاری ها و دیگر تجهیزات سرمایشی و گرمایشی معایبی نیز دارد. معایب بخاری برقی به شرح زیر هستند:

  • این نوع دستگاه ها برق و انرژی زیادی را مصرف می کنند. اگرچه در مدل های جدیدتر کاهش مصرف زیادی را شاهده بوده ایم، با این حال مصرف این وسیله نسبت بخاری های گازی بیشتر است.
  • بخاری برقی نمی تواند محیط های بزرگ با متراژ بالا را به خوبی گرم کند.
  • در صورت از کار افتادن سنسور ها و داغ شدن بیش از اندازه المنتور ها، خطر آتش سوزی وجود دارد. اکیدا توصیه می کنیم در هنگام آتش سوزی هیچ وسیله ای را به منظور خاموش کردن آتش، بر روی این وسیله نگذارید.
  • بخاری های برقی در گذشته صدای ناهنجاری داشتند. با پیشرفت تلکونولوژی در مورد این وسیله، این مشکل به کلی حل شده است.
  • برخی از مدل های بخاری برقی بوی بدی را از خودت منتشر می کنند.

 

ساختار کلی بخاری برقی

بخاری های برقی یک ساختار کلی دارند، اما برخی از این دستگاه ها دارای امکانات بیشتری هستند. ساختار کلی یک این وسیله به صورت زیر است:

المنت: المنت یک مقاومت مفتولی است که دور آجر نسوز یا سرامیک پیچیده شده و زمانیکه جریان برق از آن گذر کند، باعث تولید حرارت می شود. جنس این مدل مقاومت از کروم، آلومینیوم یا نیکول خواهد بود.

عایق بین بدنه و المنت: جنس این عایق از چینی بوده و به منظور قرار دادن پایه های المنت بر روی این وسیله از آن استفاده می شود.

بدنه: معمولا بدنه بخاری های برقی از جنس فلز ساخته می شود. فلزها مقاومت بهتری نسبت به بدنه کائوچویی و پلاستیک، در برابر حرارت زیاد دارند.

کلید: کلید بخاری های برقی با دیگر وسایل برقی کمی متفاوت است، به همین دلیل کلید در بخاری های برقی و عملکرد آن ها تاثیر چشم گیری دارد. کلید این دستگاه ها در دو نوع ساده و لامپ دار تولید می شود. کلید این وسیله به دلیل جریان مصرفی بالای بخاری، آمپریاژ بالایی دارد. تعداد کلید های به کار رفته در این وسیله، با توجه به تعداد المنت ها متفاوت خواهد بود. امروزه از بخاری های برقی سه المنتی به همراه 3 کلید یا 2 کلید، استفاده زیادی می شود.

سیم رابط: سیم های رابط همان هادی های مسی هستند. این سیم ها باید بتوانند جریان های بالا را از خود عبور دهند، به همین دلیل برای سطح مقطع آن حداقل از 1.5 میلیمتر مربع استفاده می کنند. به دلیل ارتباط نزدیک این سیم ها با حرارت، بر روی آن ها پوشش هایی از جنس الیاف نخی معمولی یا الیاف های نسوز کشیده می شود.

برندهای بخاری برقی

شرکت های مختلفی در ایران انواع مدل های بخاری برقی را با امکانات مختلفی تولید می کنند. در ادامه برخی از بهترین برندهای بخاری برقی را برای شما نام برده و مزایا و معایب این وسایل برقی را برای شما شرح می دهیم.

راهنمای خرید بخاری برقی، انواع این وسیله گرمایشی

بخاری برقی برند پیراسته

 

برند پیراسته یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید کننده این وسیله های ایرانی است که این محصولات را به صورت تخصصی تولید کرده و به بازار عرضه می نماید. بخاری های این شرکت معمولا طراحی های نوستالژیک و ساده ای دارند.
تقریبا در بیشتر خانه ها یک نمونه از محصولات این شرکت به چشم می خورد، به همین دلیل این شرکت را در اول لیست برای شما ذکر کردیم. بخاری های آراسته طبق استاندارد ایران تولید شده و زیر تمام آن ها یک کلید قطع کن به کار برده اند.
مزایا:
• تنوع در مدل و توان
• قیمت مقرون به صرفه
• ساخت ایران
• کیفیت خوب بدنه و قطعات آن
• طراحی ایمن و استاندارد
• موجود بودن الکنت های به کار رفته در بازار
• دارای کلید قطع کن (خاموش کننده) خودکار


راهنمای خرید بخاری برقی، انواع این وسیله گرمایشیبخاری برقی برند اخوان فرید

اگر می خواهید یک محصول شیک با گرانتی معتبر را خریداری کنید، خرید از برند اخوان فرید یکی از بهترین انتخاب ها است. طراحی بخاری های برقی این شرکت با سایر محصولات موجود در بازار شباهت زیادی دارد اما برخی از امکانات جدید را به کار برده اند.

توان گرمایشی 1200 وات
دارای 3 المنت
دارای دو کلید تنظیم حرارت
ابعاد 12*23*38 سانتی متر
مزایا:
• طراحی زیبا و مدرن
• دارای تایمر
• کنترل از راه دور
• دارای المنت از نوع هالوژن با خواص درمانی
• گارانتی بخاری برقی و خدمات پس از فروش معتبر این محصولات
معایب:
• تنوع کم محصولات
• قیمت بالا

راهنمای خرید بخاری برقی، انواع این وسیله گرمایشی

بخاری برقی تکسان فن دار  مدل هوشمند است که با ایمنی با توان حرارتی 2400 وات وسیله‌ای کارآمد با طراحی زیبا، کاربری آسان و بازده حرارتی مناسب است.

این مدل از چهار دستگاه گرمایشی کوارتز قدرتمند تشکیل شده که باعث گرمایش سریع و مطلوب برای محوطه های بزرگ مناسب و عالی است. این بخاری بدون ایجاد شعله با فناوری جابه‌جایی- تابشی حرارت ایجاد می‌کند و به همین دلیل حتی در مکان‌های بسته نیز می‌توانید بدون نگرانی از کاهش اکسیژن محیط، گرمای مطلوب داشته باشید.

این محصول مجهز به ترموستات است که توسط آن می‌توان میزان حرارت دلخواه را تنظیم کرد.
مجهز به کنترل ترموستات. به کمک 4 کلید مستقل دیگر نیز می‌توان المنت های دستگاه را روشن و خاموش کرد یا بطور مثال به دلخواه فقط از یک المنت استفاده کرد.

نکات مهم هنگام خرید بخاری برقی

در هنگام خرید بخاری برقی باید به برخی از ویژگی این محصولات توجه داشته باشید و با توجه به این ویژگی ها خرید خود را انجام دهید. این نکات و ویژگی های مهم شامل موارد زیر خواهد شد:
• ترموستات
• مناسب برای حمام
• تایمردار
• چرخ دار
• دارای حالت صرفه جویی
• دارا بودن حالت چند حرارته
• کنترل از راه دور
• ایمنی
• نداشتن صدای آزار دهنده
• کلید قطع کن خودکار

 

آیا بخاری برقی خطر دارد؟

بخاری های برقی همانند دیگر مدل های بخاری و وسایل گرمایشی هم می توانند خطرناک و هم می توانند بی خطر باشد. این تنها به نحوه خرید، نصب، نگهداری شما و رعایت نکاتی ایمنی در خصوص بخاری های برقی بستگی دارد. برای جلوگیری از هر گونه حادثه ای باید به خوبی نکات ایمنی را رعایت نمایید.

نگهداری از بخاری برقی

همانطور که گفتیم برای جلوگیری از حوادث ناگوار باید نکات ایمنی را به خوبی رعایت نمایید. قبل از هر چیز توجه داشته باشید که محصول خریداری شده باید دارای ضریب ایمنی بالایی باشد تا در صورت واژگون شدن، محیط دچار آتش سوزی نشود.
موارد دیگر قابل اهمیت شامل موارد زیر می شود:
• مناسب بودن شرایط محل نصب این وسیله
• فاصله استاندارد پریز برق با بخاری
• تعویض المنت های خراب شده و آسیب دیده
• پرهیز از روشن بودن طولانی این دستگاه ها
• و…


پرسش و پاسخ در خصوص انواع بخاری برقی برای سالن بزرگ

آیا تمامی مدل بخاری ها دارای فن هستند؟

خیر، بعضی از مدلهای بخاری برقی بصورت فاقد فن به بازار عرضه شده اند و قابلیت پرتاب باد گرم را ندارند. البته فاقد فن بودن یک بخاری، به معنای این نیست که نمیتوانید بخاری را از لحاظ گرما تنظیم کنید

بخاری برقی برای گرم نمودن سالن بزرگ و یا نشیمن مناسب است؟

توان و میزان پرتاب باد هر مدل از بخاری با دیگر مدل ها متفاوت میباشد. اگر قصد استفاده از بخاری را در مکانی با ابعاد نسبتا بزرگ را دارید، حتما مدلی از بخاری را خریداری فرمایید تا دارای تعداد المنت های کافی و قدرت مناسب جهت گرم نمودن فضای داخلی سالن و یا نشیمن باشد

کدام مدل از بخاری را بخریم؟

در خصوص انتخاب مدل مناسب از بخاری باید به ابعاد و فضای اتاق و یا سالنی که در آن حضور دارید، دقت داشته باشید. جهت گرم نمودن فضای داخلی اتاق کوچک، میتوانید بخاری برقی کوچک و نسبتا ارزان قیمتی را تهیه نمایید تا در هزینه صرفه جویی نمایید

جمع بندی

این وسیله یکی از محبوب‌ترین محصولات و دستگاه های گرمایشی در میان عموم مردم است. بخاری های برقی با توجه به قیمت پایین و ابعاد کوچکی که دارند جزء وسایل کاربردی به حساب می آید. با توجه به کوچک بودن این دستگاه‌ها، شما می توانید به راحتی آن ها را جابجا نمایید.
اما به شما توصیه می کنیم بعد از خرید بخاری های برقی حتما نکات ایمنی را که در قسمت های قبل تر برای شما نام بردیم رعایت کنید. برای این یک خرید راحت و با اطمینان داشته باشد می توانید به سایت فردادالکتریک مراجعه نمایید.

منوی اصلی